luk

10 RÅD: SÅDAN FINDER DU EN GOD TELEMARKETING-PARTNER

 

VI HAR SAMLET DE BEDSTE RÅD TIL DIG, DER SKAL FINDE EN GOD TELEMARKETING-PARTNER. 

Hver dag skaffer telemarketingfirmaer nye kunder, booker møder og skaber vækst for danske virksomheder og organisationer. 

De bedste samarbejder varer ved i årevis, men det kræver, at du og din virksomhed er omhyggelige, når I vælger jeres telemarketingpartner. 

Nedenfor har vi samlet de væsentligste råd til dig, der vil finde den bedste telemarketingpartner til netop jeres firma. 

 

1. GØR JER KLART, HVILKE MÅL TELEMARKETINGINDSATSEN SKAL HJÆLPE MED AT NÅ 

Det lyder som en banal pointe, men det succesfulde samarbejde med en telemarketingpartner starter med en afklaring af målet med indsatsen. 

For langt de fleste virksomheder er det afgørende at få de rigtige salg og de rigtige kundemøder, og derfor er det vigtigt, at det mål også afspejles i valget af partner.

 

 2. VÆLG EN AFREGNINGSMODEL, DER PASSER TIL MÅLET

Hvis din virksomheds mål er at blive kundernes foretrukne valg indenfor jeres branche, eller I vil opbygge lange relationer til jeres abonnenter, nytter det ikke, at jeres telemarketingpartner kun er aflønnet pr. salg eller booket møde. 

Et for aggressivt telemarketingbureau risikerer at skade din virksomheds omdømme, og det hænger I høj grad sammen med den afregningsmodel. I vælge 

Selvom det kan være fristende at udelukkende gå efter prisen og vælge en no cure, no pay-model, opnår du typisk langt de bedste resultater med afregningsmodeller, hvor jeres virksomhed og telemarketingpartner har plads til at skabe de rigtige resultater og udvikle tilgangen. 

 

3. BRUG DIT NETVÆRK…MED OMTANKE

Der er et utal af muligheder, når man skal finde en partner, men det er ikke mange, der har den nødvendige erfaring med netop jeres branche. Derfor bruger mange virksomheder fornuftigt nok deres netværk til at få anbefalinger til mulige telemarketingpartnere. Men forhold dig kritisk til de anbefalinger, som folk i dit netværk kommer med. Minder jeres virksomheder overhovedet om hinanden? Hvor længe har vedkommende selv samarbejdet med telemarketingpartneren? Og ikke mindst: Hvilke resultater opnåede de?

 

4. BED OM RELEVANTE REFERENCER

Stort set alle telemarketingbureauer fremlægger flotte referencer, og derfor kan de til tider være svære at gennemskue og bruge i jeres jagt på den rigtige partner. Med få enkle spørgsmål kan du sikre dig, at referencerne rent faktisk siger noget, om mulighederne for at I får et godt og værdifuldt samarbejde:

Er referencerne relevante for din branche? 

Hvor gamle er referencerne? 

Hvor lang tid har samarbejdet varet?

 

5. TJEK ØKONOMIEN

Din virksomhed investerer tid og ressourcer i at finde og oplære den rette partner. Derfor er det også vigtigt, at den partner, som I vælger, er solid nok. Hvis din virksomhed ikke har en egentlig udbudsafdeling, kan du med fordel gøre det til en fast rutine at kigge jeres potentielle partners økonomiske nøgletal efter i sømmene på www.cvr.dk. Her kan du blandt andet kigge efter:

Hvor længe har virksomheden eksisteret? Nystartede virksomheder kan også være dygtige, men kan også afsløre stiftere med en eller flere konkurser i bagagen. 

Hvordan er virksomhedens egenkapital? Er partneren tilpas polstret, hvis din virksomhed eksempelvis ønsker tre måneders betalingsfrist på fakturaer.

 

6. SE, OM I FÅR DET RIGTIGE HOLD TIL OPGAVEN

Jeres udbytte af telemarketingindsatsen bliver i sidste ende afgjort af de folk, der sidder med ved telefonen og ringer til dine potentielle kunder. Derfor er det også vigtigt for jer at interessere jer for det hold, der skal tage sig af jeres opgave. Hvis de eksempelvis skal booke møder hos virksomheder med høj faglighed, har I ofte brug for erfarne phonere, der kan sætte sig ind i jeres produkter og tage en professionel dialog med kunderne. 

 

7. TJEK HVORDAN FORHOLDENE ER FOR MEDARBEJDERNE

Netop fordi jeres kommende partner bliver virksomheden repræsentant, skal I også vide, hvordan arbejdsforholdene er for medarbejderne ved telefonerne.Eksempelvis kan det være risikabelt, hvis medarbejderne primært er provisionslønnede, fordi det kan flytte fokus fra kvalitet til kvantitet. Samtidig kan dårlige arbejdsforhold hos jeres partner smitte negativt af på din virksomheds omdømme. 

 

8. UNDERSØG, OM DE HAR STYR PÅ LOVGIVNINGEN

Telemarketing er omfattet af strenge regler for at beskytte forbrugeres rettigheder samt beskyttelse af persondata (GDPR). Dette gælder også på BtB-markedetDerfor er det naturligt, at I beder jeres potentielle fremtidige partner redegøre for, hvordan det sikres, at der tages hensyn til:

Markedsføringsloven

Forbrugeraftaleloven

Persondataforordningen (GDPR)

CVR-loven

CPR-loven

 

9. AFLÆG DEN POTENTIELLE TELEMARKETINGPARTNER ET BESØG

Det kan virke tidskrævende og unødvendigt, hvis du bare gerne vil i gang med telemarketingindsatsen, men den tid, du bruger på et besøg hos en potentiel telemarketingpartner, er sjældent dårligt givet ud. Her får du en fornemmelse af både den personlige kemi med holdet samt et indtryk af, om bureauet passer godt sammen med din virksomhed.

 

10. AFKLAR, HVORDAN TELEMARKETINGINDSATSEN SKAL FØLGES

Når samarbejdet med jeres telemarketingpartner er i gang, sker det ikke sjældent, at virksomheder oplever, at de gerne vil følge tættere med i, hvordan telemarketingindsatsen skrider frem. Men hvis din virksomhed ikke har stillet krav til frekvensen og indholdet afafrapporteringen og muligheden for løbende sparring, risikerer I at blive negativt overrasket. Afklar derfor tidligt – og eventuelt i dialog med de potentielle telemarketingpartnere – hvad der er et passende niveau af afrapportering for opgaven. Samt hvilke KPI’ere, afrapporteringen som minimum skal indholde.Eksempler kunne være:

Møde/salg per time

Antal forbrugte timer

Pris per møde/salg